15.11.2014

G... Gratin.

Gratin to nic innego, jak "francuski" sposób przygotowania potrawy. Jest to zapiekanka składająca się z absolutnie cienko pokrojonych, surowych ziemniaków (to cecha charakterystyczna!), zalanych sosem śmietanowo-jajecznym i przykrytym chrupiącą warstwą tartego sera. Z tą samodzielną potrawą,jak i częstym dodatkiem do dań spotkałam się już nie raz! Podstawowa wersja nazywa się Gratin dauphinois i składa się z podstawowych, wyżej wymienionych składników. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby ją zmodyfikować. Ja dodałam plastry szynki oraz cebulę, co stworzyło pyszne połączenie.

Składniki (w zależności od Waszej formy):
6 dużych, surowych ziemniaków pokrojonych w cienkie plasterki (można użyć nożyka, tarki do warzyw lub specjalny nożyk)
1 ząbek czosnku
kosteczka masła
100ml śmietany 30%*
1 jajko
duża szklanka tartego sera (u mnie trochę mozarelli oraz parmezanu)
sól, pieprz, gałka muszkatołowa,  zioła prowansalskie

Opcjonalnie: 1 mała cebula, szynka (boczek również pasuje!)
*wersja fit: zamiast śmietany można dodać mały jogurt naturalny

Przygotowanie:
  1. Piekarnik nagrzać do 200'C.
  2. Formę wysmarować masłem oraz przeciętym czosnkiem (nada to świetnego aromatu!).
  3. Surowe ziemniaki obieramy i kroimy w cienkie plasterki, dosłownie kilka mm (inaczej będą twarde, co zepsuje całą potrawę).
  4. W osobnym naczyniu wymieszać jajko ze śmietaną, dodać przyprawy (pieprz, sól, zioła prowansalskie, gałkę muszkatołową). Już na tym etapie można dodać również trochę startego sera.
  5. Ułożyć pierwszą warstwę ziemniaków tak, by nachodziły na siebie, zalać masą jajeczną, nałożyć szynkę. Czynność powtarzamy do "wyczerpania się zapasów" :)
  6. Na samą górę położyć pokrojoną w piórka cebulę, a następnie dodać sporo sera (którego u mnie zabrakło, bo dodałam zbyt dużo do masy jajecznej ;p)
  7. Zapiekamy ok. 40-50minut.
Et voilà! Pyszna zapiekanka komponuje się idealnie z minimalistyczną sałatką z sosem vinaigre. Smacznego :)







 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz